
Mister potentielle kunder hurtigt interessen?
FORTÆL OM DE FORDELE DINE PRODUKTER LEVERER OG IKKE OM DERES FUNKTIONER
En hurtig vej til mere salg er, at du bruger det samme sprog som dine kunder. Dine kunder køber ikke jeres produkter baseret på produkternes funktioner. De køber jeres produkter på baggrund af de fordele, som de opnår igennem funktionerne.
Desværre vælger alt for mange virksomheder, at se bort fra disse fordele, og fokuserer deres salgsargumenter udelukkende på, hvilke funktioner deres produkter har. Det kan være svært at differentierer sig på et marked med stor konkurrence, og samtidig undgå at potentielle kunder mister interessen. Derfor har vi samlet en liste over, hvad du kan gøre for at differentiere dig fra konkurrenterne og dermed skabe flere nye kunder. De brugte eksempler er udpluk fra vores kunder indenfor Software & IT-branchen.
1. Kend forskellen på fordel og funktion
En funktion er noget som et produkt er eller gør. En fordel er, hvad et produkt betyder for kunden. Et eksempel kan være:
Forkert: FCC Flow automatiserer budgetprocessen. (Funktion)
Korrekt: FCC Flow frigiver meget af den tid og de ressourcer, der ofte er forbundet med budgettingsprocessen. (Fordel)
2. Brug et levende og simpelt sprog
Potentielle kunder har en større chance for at huske fordele ved et specifikt produkt, hvis fordelene er udtrykt med simple og stærke ord, som fremtvinger følelser i jeres målgruppe.
Forkert: Disaster Recovery sikrer driften ved nedbrud på virksomhedens servere.
Korrekt: Med Disaster Recovery behøver du ikke ligge vågen om natten og bekymre dig om, hvad der sker, hvis et nedbrud rammer jer.
3. Undgå jargon
Brugen af jargon, forretningsklicheer og teknisk sprog, er nogle af de grunde til, at potentielle kunder hurtigt mister interessen i jeres produkt. De har hørt det hele før.
Forkert: Microsoft Azure er en moderne cloud-platform.
Korrekt: Med Microsoft Azure får du stabil og sikker drift af dine data, applikationer og tjenester.

4. Listen over fordele skal være kort
De fleste mennesker kan kun have to-tre tanker i deres korttidshukommelse. Lange lister over fordele kan skabe mere forvirring.
Forkert: Her er vores top 10 fordele ved brug af vores produkt.
Korrekt: De to vigtigste ting at huske er…
5. Understreg hvad der er unikt ved jeres virksomhed
Fordele som gælder for hele produktkategorien, kan overtale kunder til at købe, men ikke nødvendigvis fra jeres virksomhed. Brug fordele som differentierer jeres forretning fra konkurrenterne og undgå at potentielle kunder mister interessen.
Forkert: Vores software gør jeres virksomhed mere produktiv.
Korrekt: Vores kunder melder om en 25% besparelse i omkostninger, langt over branchens gennemsnit.
Du kan læse mere om hvordan du differentierer jeres virksomhed ved, at skabe en stærk Unique Selling Proposition (USP) her.
6. Jeres fordele skal være konkrete
Dine kunder ignorerer fordele, som er abstrakte, og som er vage i deres kommunikation. Fordele som er konkrete og specifikke, er mere overbevisende, og fanger dine kunders opmærksomhed væsentlig bedre.
Forkert: Gamification teknikker øger indlæringen.
Korrekt: Gamification teknikker øger medarbejdernes indlæring med 40 %.
Mangler du en samarbejdspartner med stor brancheindsigt, og som kan nå ud til potentielle kunder med det rigtige budskab? Lad Valeur klare mødebookingen, så I får mere tid til at vækste jeres forretning.