Sådan formidler du komplekse budskaber

For meget information

I takt med den voksende konkurrence om kunders opmærksomhed, oplever flere virksomheder store udfordringer i deres dialog med kunderne. Hvordan kommunikerer du med kunder, som dagligt bliver overbyrdet med information? Bliver opgaven nemmere ved, at dit budskab er komplekst, og kræver fokuseret opmærksomhed fra dine kunder, opmærksomhed som skrumper med hastige skridt? Læs med og find ud af hvordan du formidler komplekse budskaber. 

 

Fokus på levering fremfor simplificering 

De fleste virksomheder forsøger at simplificere deres budskaber, i håb om at fange kundernes opmærksomhed. Hos Valeur er vi ikke overbevist. Komplekse budskaber er komplekse af natur, vælger du at simplificere dem, risikerer du at
dine kunder afviser dit budskab på grund af den manglende værdi.

 

Start med svaret først

Effektiv kommunikation af et komplekst budskab starter med, at du svarer på kundens første spørgsmål, og efterfølgende supplerer løbende med argumenter som understøtter dit svar. Denne omvendte kommunikationsmetode kaldes for Sandwichmetoden.

 

Giv dine kunder et fingerpeg

Når du præsenterer en konklusion i starten af en dialog, giver du dine kunder et fingerpeg om formålet med dit budskab. Brug sandwichmetoden til at opdele dit budskab i flere lag, så du effektivt kan kommunikere komplekse idéer og budskaber til de rette kunder, og samtidig undgå spild af tid.

 

1. Hvilken sandwich? 

Nogle af dine kunder er enten begrænset af tid eller af deres mangel på teknisk viden. Disse kunder er oftest interesseret i det store billede. Start derfor med konklusionen (hvilken slags sandwich?), så du præsenterer dit budskab så bredt som muligt, og sikrer at dine kunder forstår dit koncept.

 

2. Hvilket fyld?

Det næste skridt er at beskrive flere detaljer omkring dit budskab (hvilket slags fyld er i sandwichen?) Nogle af dine kunder har allerede en vis ekspertise eller kendskab til jeres komplekse produkter. Fortæl dem om de større elementer i dit budskab, og styrk dermed din konklusion.

 

3. Hvilket krydderi?

Sidst men ikke mindst har du kunder som forstår alt i dit budskab. For disse mennesker er det ikke nok, at vide hvilken slags sandwich det er, eller hvilket fyld den består af. De ønsker flere detaljer om hvilke krydderier der er tilsat. Krydderierne er de tekniske detaljer, som muligvis ikke er interessante for dine andre kunder, men er vigtige for de kunder som har ekspertviden på området.

 

Kontakt Valeur i dag for, at høre mere om hvordan vi kan hjælpe med de komplekse budskaber og mødebooking.