5 gode råd til mødebooking af branchens bedste konsulenter. Mangler du flere nye kunder? Læs vores gode råd til mødebooking og find ud af hvordan du åbner nye døre for din virksomhed og forbedrer jeres salg.

Fra sælger til betroet rådgiver 

Erhvervsledere bliver mere travle og mere utålmodige. Det fordrer nye B2B marketing-strategier og stiller nye krav til sælgeren. I en føljeton på fire afsnit fortæller jeg om verden af i går med enten outbound eller inbound marketing og om den fagre nye verden, der venter ved at kombinere de to.

Første afsnit får du her, og de følgende i løbet af ugen. Hvis du også har travlt og derfor er utålmodig, kan du bare klikke på den fulde artikel med det samme.

Verden af i går

Der var engang, hvor konkurrencen om opmærksomheden var mindre, og en sælger kunne ringe med et godt tilbud i nogenlunde sikker forvisning om, at der var nogen, som gad lytte i den anden ende.

Men i dag findes der så mange tilbud, der konkurrerer om opmærksomheden, at det er blevet svært at komme til at give et. Derfor er vi nødt til at tænke nyt, og det gør vi ved at kombinere en inbound taktik med en outbound eksekvering. 

På den måde kan sælgeren klatre fra konkurrenterne og sætte sig på en grøn gren som betroet rådgiver.

 

Verden af i går II

Der var engang, hvor det var nok at have nogle unikke sellingpoints

Et biludlejningsfirma kunne differentiere sig på at udleje gode biler dyrt, et andet på at udleje mindre gode biler billigt. Nogle ville tage en høj leje med alt inklusiv, andre en lavere leje med alt eksklusiv. 

Men det er ikke sikkert, at der er tillid til dit value proposition i dag, hvis markedet er komplet uoverskueligt. Vi har de billigste biler, er der en udlejer, der siger. ”Ja ja, indtil jeg har betalt ekstra for min forsikring, mine kilometer og mine barnesæder,” lyder svaret”. 

Når mange virksomheder konkurrerer på et kaotisk marked, sætter det en spiral i gang af mere reklame og flere sales calls.

 

Mere og mere reklame

Derfor bliver vi bombarderet med markedsføring overalt: på gaden og på nettet. Også på arbejdet, når vi åbner et fagblad eller tager telefonen og får en sælger i røret. 

Medarbejdere i leder- og indkøbsfunktioner må af og til føle, at de går i ring i souk’en i Marrakesh, eller at de er på et diskotek i provinsen, hvor uret er gået i stå 10 minutter i lukketid.

I den situation ved vi godt, hvordan det går. Først møder du en gatekeeper. Og kommer du igennem foregiver kunden falsk interesse og skynder sig videre. Så begynder kunden at forsvare sig med automatiske afvisninger, og til sidst bliver kunden sur.

 

Verden af i går III

Folk bliver bedre og bedre til at skærme sig imod reklamer, de lærer at blokere bannerreklamerne på nettet, og de er klar med standardsvar i telefonen: Jeg har desværre ikke tid, det er ikke mig, der sidder med det, send mig en mail, så kigger jeg på det.

Sælgere bliver nemt opfattet som pinlige og påtrængende og som nogle irriterende tidsrøvere. Fordi de ikke skiller sig ud. Fordi de ikke har et tilbud, der henvender sig specielt til dig. Fordi det samarbejde, de tilbyder, ligner en stor win for dem og en lille win for dig.

Og derfor oplever vi, at beslutningstagerne gemmer sig bag gatekeepere: sekretærer, mellemledere og specialister.

 

Tid er penge

Samtidig flytter verden sig hurtigere end nogensinde før, og der er stadig større mængder af data til rådighed for at forudse hvorhen. Virksomhederne skal med andre ord træffe hurtige beslutninger i nogle hyperkomplekse situationer. 

Derfor er tålmodigheden mindre end den har været, blandt indkøbere og beslutningstagere, og man gør klogt i at udvise den allerstørste respekt for deres tid.

 

Fagre nye verden: noget for noget

Vil man øge sin chance hos de travle strategiske beslutningstagere er det en god idé, at give, før man tager, og vise, hvad man kan, i stedet for kun at sige det.

Invitér dine potentielle kunder og del din viden med dem. Du kender best practice, fordi du er specialist inden for dit felt, du kender måske dele af dine kunders marked bedre end de selv gør, du har måske værdifulde data fra et survey og indsigter, du har lavet.

Den viden og de indsigter kan du formidle på en workshop eller i et webinar. Du kan også tilbyde et executive video summary fra et webinar eller en konference, du har arrangeret. 

 

Tillid

På den måde kan du komme i dialog med dine kunder og skabe en relation til dem, inden du kommer med dit value proposition. Og på den måde bliver du en strategisk samarbejdspartner, en trusted adviser med en status, der ligger milevidt fra den kolde kanvassælger, der tilhørte verden af i går.

Hos Valeur ved vi, hvad der skal til for at opnå den position. Sammen med dig formulerer og eksekverer vi en strategi, som kombinererer pull inbound taktik og push outbound eksekvering, i et integreret og effektivt samarbejde, om marketing og salg af dine kompetencer og ydelser.

I den proces smelter vores organisation sammen med din, så vores fælles kunde oplever et smidigt forløb – i stedet for den friktion, der kan opstå, når et engagement bliver overdraget fra en ekstern sælger til en intern key account manager.

 

Kontakt os endelig, hvis du ønsker at vide mere om, hvordan vi kombinerer inbound og outbound til stor fordel for din virksomhed.