Tysk pipeline for Prodan

226

relevante emner i målgruppen

26

relevante salgsmøder

Mødebooking efter messen

1 kunde alene

skaber positiv Business Case

Valeur har hjulpet Prodan i gang på det tyske marked med lead-generering og salgsmøder. Prodans pipeline strækker sig nu gennem det meste af Tyskland.

Randers-virksomheden Prodan A/S kan lave alt i metal og plastik til virksomheder i mange brancher, fra energisektoren over pumpe- og procesindustrien, til forsvarsindustrien, og alt sammen kvalitetssikret og miljøcertificeret.

Så hvorfor ikke kigge efter større markeder i udlandet og en samarbejdspartner, der både har erfaringen og de sproglige kompetencer til at hjælpe?

”Jeg havde selv prøvet at køre lidt rundt i Tyskland for at teste interessen, men det fungerede ikke optimalt. Derfor var jeg på udkig efter en salgspartner med et internationalt udsyn,” forklarer Heinrich Jacobsen, salgschef i Prodan.

Samarbejdet med Valeur begyndte i oktober 2022, og efter en drøftelse af Prodans strategi og kapacitet, genererede Valeur en foreløbig liste af 226 tyske industrivirksomheder med et lovende potentiale. 

”Jeg havde selv prøvet at køre lidt rundt i Tyskland for at teste interessen, men det fungerede ikke optimalt. Derfor var jeg på udkig efter en salgspartner med et internationalt udsyn,” forklarer Heinrich Jacobsen, salgschef i Prodan.

God business case

Efter otte måneder strækker Prodans pipeline sig nu fra Flensborg i nord til Gütenbach i syd.

Valeur har foreløbig sikret Prodan 26 konkrete salgsmuligheder i form af 12 salgsmøder, 4 invitationer til at afgive tilbud og 10 varme leads, der venter på den rigtige timing.

”Vi har allerede fået en kunde, som alene får businesscasen til at gå i plus, og jeg er sikker på, at den kommer til at tjene sig hjem mange gange. Derfor kan jeg klart anbefale Valeur til andre, der er på udkig efter en salgspartner i udlandet,” siger Heinrich Jacobsen.

Prodan har haft et fortrinligt samarbejde med Valeurs business development manager Sascha Mauel.

”Sascha er god til at foreslå de næste skridt, han er lydhør overfor den måde, jeg gerne vil have Prodan præsenteret på, og så er han god til at følge op over for mig og kunderne,” siger Heinrich Jacobsen.

 

”Vi har allerede fået en kunde, som alene får businesscasen til at gå i plus, og jeg er sikker på, at den kommer til at tjene sig hjem mange gange. Derfor kan jeg klart anbefale Valeur til andre, der er på udkig efter en salgspartner i udlandet,” siger Heinrich Jacobsen.

Ekspertviden om Tyskland

Sascha Mauel, der har tysk som sit modersmål, oplever, at tyskerne generelt er positivt stemt over for Danmark og danske virksomheder. 

”Danmark har generelt et positivt omdømme i Tyskland. Vi er kendt for kvalitet, godt design og en attraktiv livsstil. Og derfor er der en vis lydhørhed over for os i markedet,” forklarer han og fortsætter:

”Det kan være en udfordring, at tyske virksomheder er temmelig prisfølsomme. Men da de samtidig er kvalitetsbevidste og tænker langsigtet, kan mange danske virksomheder komme ind med et attraktivt value proposition.”

Sascha Mauel giver et par tips med på vejen til danske virksomheder, der overvejer at gå ind på det tyske marked:

”I salgsprocessen handler det om at vise respekt for alle parter. Når vi retter henvendelse til beslutningstagere i de tyske virksomheder, laver vi samtidig branding. Det gælder om at etablere salgsmøder, men samtidig plejer vi jo virksomhedens image.

Derfor er vi bevidste om, at Tyskland stadig har et mere formelt og hierarkisk erhvervsmiljø, hvor man bør træde varsomt og overholde de sociale koder.”

 

Ledelse af salgsmøder

Selv om det er blevet bedre, har mindre tyske virksomheder sjældent engelskkundskaber på forhandlingsniveau.

Prodan har selv sprogkompetencerne til at lede sine salgsmøder i Tyskland. Men hvis du sidder med et ønske om at teste det tyske marked, kan Valeur også tilbyde dig at sidde med hele vejen og lede dine salgsmøder eller assistere dig under dem. 

Mangler du også en skarp salgspartner til benarbejdet?