
Vi åbner markedet for bæredygtige energiløsninger
Tre års samarbejde med E.ON har vist, at der nu er skabt grobund for selv de mest sammensatte grønne løsninger i Danmark. Hvert år har E.ON haft en tilvækst på 100%.
Grøn omstilling i business-segmentet
Hos Valeur har vi gennem en årrække oplevet en stigende interesse for grønne budskaber, partnerskaber og produkter. Flere og flere virksomheder har et udtalt ønske om at styrke deres CSR-profil med konkrete, grønne tiltag, og det indvirker på kravene til deres leverandører.
“Der er en spændende udvikling i det sæt af argumenter, som er vigtige for at komme i dialog med markedet”, fortæller Klaus Leffers, direktør og partner i Valeur, og tilføjer: “Virksomhederne stiller nu ofte krav om forhold, der kan understøtte deres grønne regnskab. Og de leverandører, der kan tale til dette behov, får ekstra point på kontoen. Derfor anbefaler vi generelt vores kunder at tage højde for denne udvikling i deres fremadrettede salgsstrategi.”
E.ON – et godt eksempel på bæredygtige argumenter
Et af de steder, hvor Valeur har haft en massiv mulighed for at arbejde med grønne argumenter og problemstillinger, er via samarbejdet med E.ON – et af verdens største, privatejede energiselskaber. Da E.ON i 2013 besluttede sig for at øge indsatsen i Danmark, havde man brug for en kompetent partner til at åbne dørene til markedet.
“Vi ønskede ikke at bruge al vores sælgeres tid til at skaffe besøg, så vi entrerede med Valeur for at få gang i det tunge business-segment”, fortæller Stefan Johnsson, CSO i E.ON Danmark A/S. “Valeur har et højt niveau sammenlignet med gængse telemarketingbureauer, og de er hurtige til at sætte sig ind i et område og medvirke til at udvikle strategi og salgsargumenter. De ved præcis hvilke budskaber, der er vigtige i markedet, og kan se, hvordan vores løsninger kan være med til at understøtte kundernes grønne profil. Valeur fik på kort tid opbygget et næsten lige så godt kendskab til energimarkedet som vores egne folk”, fortsætter Stefan Johnsson.
Løbende justering af strategi og indsats
E.ON’s bæredygtige energiløsninger byder på en meget bred produkt-palette omfattende bl.a. biogas og el fra vindkraft. For at optimere salget arbejder
E.ON og Valeur tæt sammen på alle niveauer. Stefan Johnsson og Klaus Leffers, direktør i Valeur, afholder løbende strategi- og briefingmøder for at finjustere indsatsen, mens E.ON’s danske sælgere kontinuerligt er i dialog med Valeurs konsulenter om salgsarbejdet.
“E.ON er meget bevidste om, at resultaterne skabes gennem dialog og vidensdeling, og de er super dygtige til at briefe os om de nyeste tendenser i markedet. E.ON involverer sig 100% i samarbejdet, og det gør, at vores konsulenter altid er på forkant med udviklingen og kan være knivskarpe i deres argumenter”, fortæller Klaus Leffers.
Vidensdeling baner vej for salget
Betydningen af den løbende dialog og vidensdeling understreges af Steen Bastian, der som konsulent hos Valeur har samarbejdet med E.ON gennem alle tre år. Han fortæller: “Efterhånden kender vi jo alle E.ON’s aktiviteter og produkter til bunds og kan fortælle detaljeret om alt fra vindenergi-projekterne og biogas-produktionen til det landsdækkende e-mobility netværk for elbiler. Det giver os nogle fantastiske muligheder for at lukke kunderne op. Hvis de ikke har interesse for det ene område, sender de måske nogle signaler inden for et andet, som vi så kan forfølge. Vi taler ofte med Casper fra E.ON, som jeg tilrettelægger salgsmøder for, og er via ham kommet så tæt på deres firmakultur, at dem, jeg ringer til, føler, at de taler med E.ON.”
Langt og sejt træk bag resultaterne
Siden samarbejdet startede i 2013, er det jævnligt blevet udvidet, og i dag er Valeur involveret i de fleste af E.ON’s danske B2B-aktiviteter. Stefan Johnsson er også ganske godt tilfreds med de resultater, der er opnået. “Valeur har bidraget særdeles positivt til vores vækst i Danmark, der gennem alle tre år har ligget på 100%. Samtidig har det lange, seje træk medført, at kendskabet til vores bæredygtige energiløsninger er steget markant. Valeur leverer altid møder af en god kvalitet. Når vi taler med kunderne, har de, de rigtige forudsætninger – de kender os og vores løsninger og ved, hvad en evt. aftale vil indebære. Der er ingen tvivl om, at partnerskabet med Valeur og vores fælles udvikling har været en god investering”, siger Stefan Johnsson.
Har din virksomhed behov for assistance til at inkorporerer grønne tiltag i jeres salgsstrategi?