Udgivet d. 20 marts 2024

Respekt for de ældre

Andet led i fortællingen om aldersdiskrimination

Respekt for de ældre

Valeur A/S

skrevet af: Rikke Røjgaard

I dag udkommer så sidste nummer på bloggen om aldersdiskrimination. Jeg håber, jeg aldrig behøver at beskæftige mig med emnet igen. Fordi problemet forsvinder. Men jeg tør ikke regne med det.

Som nævnt i mine seneste indlæg har jeg ladet mig inspirere af nogle af mine ældre og erfarne medarbejdere i Valeur. Så tusind tak til jer. Det skal for en god ordens skyld nævnes, at det er mine personlige synspunkter nedenfor, som kun jeg kan og skal stå på mål for.

Du kan læse om de lidt lavere hængende frugter i mit seneste indlæg. Her skal det handle om forandringer, ledelse og respekt. Det er tiltag, man ikke bare lige beslutter sig for i ledelsen. De kræver, at man dyrker en ny kultur i virksomheden.

 

Forandringer

Ældre medarbejdere fortæller ofte om forandringer som et deja vu. Nye strategier og organisationsændringer løber i ring med nogle års intervaller, indtil der kommer en ny ledelse, eller indtil man igen erfarer, at forandringerne fejler.

I en tid med hurtigere innovation og mere avanceret teknologi, bør man altså huske at være kritisk: Hvad er bare modeluner, og hvad er kommet for at blive?

Derfor er det en rigtig god ide at tage de erfarne medarbejdere med på råd, inden man begynder at implementere forandringer i virksomheden. For forandringer for forandringernes skyld fører til mistrivsel, især hos de ældre.

Måske er det derfor, ældre medarbejdere har ry for at være langsommere og mindre forandringsparate. Hvis man indfører kontraproduktive forandringer, og de ældre medarbejdere ved det, er det jo klart, at deres motivation daler.

 

Ledelse

Store forandringer i samfundet og erhvervslivet kommer ofte rullende nedefra. Tænk på ligestilling og moderne ledelse. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt at tage de unge med på råd og forfremme de åbenlyse talenter i tide.

Men den bedste leder er ikke altid den, der er ung, mest ambitiøs og har lært at byde sig til. Det kan være svært for en ældre medarbejder at tage imod ordrer fra en yngre, hvis det eneste, der adskiller dem, udover erfaringen, er opdragelsen, hvor den ældre har lært at være beskeden og vente til, det er ”din tur”, mens den unge har lært at optræde som ”go-getter” og ”power woman”.

Nogle gange er det måske den ældre, der er den bedste leder. Den, som tænker mere på virksomheden end på sit næste karrierespring. Den, som har livserfaringen til at forstå sine medmennesker. Den, som har et lille ego og giver plads til, at alle kan udfolde sig.

Men det afhænger selvfølgelig af, hvilken situation virksomheden er i, og hvilken kultur man gerne vil skabe.

 

Respekt

Det er svært at reservere ordet respekt til en enkelt grupper af medarbejdere. Har vi måske ikke alle krav på respekt? Jo. Men det ligger i vores kultur lige som i de fleste andre, at vi viser respekt over for de ældre. Vi hylder deres bidrag til landets vækst og velstand, vi anerkender deres erfaring, og vi rejser os for dem i bussen.

Derfor behandler vi dem heller ikke som alle andre i virksomheden. Vi tvinger dem ikke til at bukke og skrabe for en ny, ung leder, vi giver dem ikke det dårlige skrivebord, og vi migrerer dem ikke over på en ny IT-platform seks måneder inden, de skal på pension.

Sådan bør det også være med opgaver. Vi viser respekt for den ældre med situationsbestemt ledelse. Nogle er nysgerrige og nytænkende til det sidste, andre er ikke. Og vi kan godt tillade nogen blive i sin comfort zone, så vidt det nu er muligt. Det lyder fy fy, for så er man jo – uha! – ikke forandringsparat. Men den erfarne ældre har faktisk ofte en meget stor comfort zone, og så mener jeg, at man har fortjent at blive i den.

Du kan vise respekt for de ældre og ”beskytte” dem imod detailstyring ved at tildele dem selvstændige opgaver, og hvorfor ikke nogle titler? Det kunne f.eks. være som specialkonsulent eller seniorkonsulent.

 

Mangfoldighed og tolerance

Det var den (foreløbige?) slutning på det tema om aldersdiskrimination, som vi altid har kæmpet imod i Valeur, og som har præget meget af debatten i medierne i de seneste uger.

Jeg håber, vi kan inspirere hinanden i virksomhederne og gøre det nemt, rart og helt naturligt at blive, indtil man når pensionsalderen – hvis ikke længere.

Lad mig slutte med en lille opsang. De fleste virksomheder kalder sig mangfoldige og tolerante. Det kan godt være, de har en politik for køn, hudfarve og seksuel orientering. Men har de det ikke for alder, er de det ikke.

0 Comments

Lyder det interessant?

Kontakt CEO Rikke Røjgaard for at høre nærmere. Det er ganske uforpligtende!

Tlf: 26 37 37 65
Mail: rr@valeur.dk

Valeur A/S