Udgivet d. 7 august 2025
Er I ikke sultne?
Hvornår bliver sult forvekslet med hastværk i opsøgende salg?
Valeur A/S
For noget tid siden havde jeg en spændende dialog med en potentiel kunde. Jeg fortalte om Valeur A/S – vores erfarne sælgere, vores professionelle tilgang til markedet, vores fokus på kvalitet frem for kvantitet, og ikke mindst vores syn på det fagligt høje niveau i det opsøgende salg.
Jeg forklarede også, hvordan vi varetager vores kunders brand, som var det vores eget.
Reaktionen?
“Det er lige præcis det, vi har brug for.”
Men da samtalen faldt på, hvor lang tid vi forventede, det ville tage at booke et møde – altså prisen – ændrede tonen sig:
“Er I ikke sultne??”
Et spørgsmål, der har hængt ved
Og det spørgsmål har faktisk rumsteret i mig lige siden.
For jo – vi er sultne.
Vi er sælgere.
Vi vil lykkes.
Vi bliver målt hver eneste dag.
Vi har ambitioner.
Vi tager ansvar for vores leverancer.
Men nej – vi kan sjældent levere et møde i timen. Eller hvert andet time, for den sags skyld.
Vi tager os tid.
Vi prioriterer relevans over tempo.
Vi lover hellere lidt for lidt – og overpræsterer – end omvendt.
For der står mennesker bag. Mennesker, der allerede før vi kender opgaven til bunds, bliver målt på det, vi lover kunden.
Hvor går grænsen?
Det fik mig til at tænke:
-
Gælder det her ikke for mange sælgere?
-
Hvornår bliver sult forvekslet med hastværk?
-
Hvornår bliver manglende sult til mangel på indsats?
-
Hvornår bliver kvalitet læst som langsomhed?
-
Og hvornår bliver kvaliteten så høj, at man mister momentum og muligheder?
Og vigtigst af alt:
Er det overhovedet rimelige spørgsmål at stille – i vores branche, og i salg generelt?
Konklusionen?
Indtil videre rumsterer det stadig her hos mig.
Men måske handler det hele i bund og grund om noget så enkelt som:
Forventningsafstemning.
Og om at være tro mod, hvad målet egentlig er.

Mette Hein Saugmann

Stephen Hjortnæs
Har du lyst til at høre mere?
Kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. Det er ganske uforpligtende!
Valeur A/S