Eksempel på et godt telemanus

… og vigtigheden i at have et, men bruge det mindst muligt

Succes med mødebooking afhænger ofte af dit telemanus. Hvis du bruger dit telemanus korrekt, kan du forvente en bedre dialog med din målgruppe og adgang til flere møder. Bruger du derimod dit telemanus forkert, risikerer du at lyde som en monoton robot. Et telemanus skal betragtes som en skulder man kan læne sig op af, og ikke et par krykker der skal bære dig igennem dit salgsarbejde.

 

Planlæg dialogen på forhånd med et telemanus 

Før du kommer i dialog med dine kunder skal du først etablere et formål med dit opsøgende salgsarbejde. Med et veludarbejdet telemanus får du en klar forståelse for, hvilke resultater du ønsker at opnå. Det er vigtigt, at du ikke læser op af dit telemanus. Du skal derimod lære det så godt du kan, og fortælle det ud fra din hukommelse, hvilket gør at manuskriptet fremstår spontant og personligt. 

 

Opbygning af telemanus

‘‘Goddag, du taler med Martin Nielsen. Jeg ringer fra XXXX. Jeg kunne forstå at det er dig, der er den personaleansvarlige, er det korrekt?’’

Det er naturligvis en selvfølge, at du identificerer dig med det samme, ellers bliver det en utrolig kort samtale.

‘‘Har du et øjeblik? Har jeg fanget dig på et godt tidspunkt?’’

Disse spørgsmål udviser respekt for kundens tid, og forståelse for, at kunden har andre ting at tage sig til end at sidde og snakke med dig.

‘‘Jeg er sikker på, at du har travlt og derfor vil jeg ikke bruge mere af din tid end nødvendigt’’

Denne sætning gør det muligt for dig at fortsætte samtalen, på trods af kundens svar til det sidste spørgsmål.

 

 

‘‘Jeg ringer til dig, fordi vi pt. tager rundt på besøg ved virksomheder, for lige at hilse på, og for at præsentere XXXX og vores service. Vi har de sidste år rekrutteret medarbejdere til mere end 500 ordinære stillinger med meget forskellige kvalifikationer – lige fra arbejdsmand, receptionist til CEO’’

Formålet med denne sætning er, at du skaber en attraktiv grund til, at kunden ønsker at høre mere.

‘‘Jeg har bemærket, at I søger to nye medarbejdere. Flere virksomheder i jeres branche har allerede benyttet sig af vores service, og med hjælp fra den rigtige arbejdskraft, har det resulteret i fortsat udvikling og vækst. Samtidig er disse virksomheder bedre klædt på til fremtiden ved hjælp af en kompetenceafklaring. ’’

Med denne sætning eliminerer du salgstalen, og i stedet fokuserer udelukkende på kundens interesser/behov. Du forbinder også formålet bag din kontakt med den værdi som kunden kan opnå derved.

‘‘Vi kan starte med, at finde et tidspunkt, hvor vi kan komme forbi og lære mere om jeres forretning og de udfordringer som hører med, så vi bedre kan sikre, at I altid har den rette arbejdskraft. Har du tid en gang i næste uge?’’

Denne sætning åbner op for en videregående dialog og et eventuelt møde. Det er vigtigt at du holder din del af dialogen kort, for det kan være svært for kunden, at opfange så meget information på én gang. Jo mere kunden bidrager til dialogen, jo større et indblik får du i deres virksomhed.

 

Skal vi hjælpe dig med dit telemanus?