Udgivet d. 11 april 2024

Der er mange fede ting ved digital marketing, men…

Gappet mellem marketing og salg bliver ofte ret tydeligt.

Der er mange fede ting ved digital marketing, men…

Valeur A/S

skrevet af: Stephen Hjortnæs, CCO hos Valeur A/S.

75% af leads fra marketing bliver aldrig fulgt op af salg – Hvorfor?

 

Måske kan det være en af disse grunde:

  • Kedeligt – bryder sig ikke om at ringe
  • Gider ikke, uambitiøst
  • Tidsspilde – ”for mange umodne leads, for lang vej til mål”
  • Mangler tid i hverdagen, prioriterer anderledes
  • Det reelle gap mellem marketing og salg. Ambitiøs strategi – måske lidt for ambitiøs?

Man burde kunne antage at alle digitale leads er interessante at prioritere og følge op på i salgsafdelingen – men det er åbenbart ikke sådan, slet ikke hvis der er overflod.

 

Hvad misser vi?

Vi mister måske mange ikke kvalificerede leads, hvis vi kun overlader dem til udelukkende at blive i det digitale flow. Vi kender ikke mængden at dem der forlod os – før vi talte med dem og slet ikke hvorfor de forlod os, hvad potentialet var og hvem de måske købte af i stedet.

 

Hot or not?

Skal vi virkeligt vente på de trykker på ”vil-gerne-købe-nu!”-knappen

Grundene kan være mange, når man ser på at få kvalificeret de nye digitale leads, få dem kontaktet og gjort rigtigt varme…

Ofte er problemet måske det sidste, er de nogensinde rigtigt varme? Skal vi sidde og vente på de trykker på knappen der hedder ”vil-gerne-købe-nu!”?

Hvis de udelukkende er ”digitale”, kender vi dem så godt nok? Kender vi deres udfordringer? Deres motiver? Købekraft/vilje, samt den værdi de reelt søger og deres business case?

Tiden er en prioritet og det kan være svært at få gjort det hele i en travl hverdag, men vi er også i verden med andre, der kan tilbyde de samme services, kompetencer og produkter i stedet for os.

Derfor skal vi give det en chance.

 

Digitalt og analogt

Man kan naturligvis køre langt ind i salgspipeline og salgs-flowet rent digitalt, men når kæden hopper af, kan vi ikke være sikre på hvorfor de ikke købte og stoppede rejsen uden vores deltagelse.

Hvis man derimod bruger håndværket som mennesker besidder og rent faktisk kontakter den potentielle kunde, får man måske også en mere åben dialog og ren besked, end hvis den samme virksomhed ikke længere responderer digitalt.

 

Gappet mellem marketing og salg er på hele 36%

Få kvalificeret de leads!

  1. Den digitale del bør være ret konkret, så sælgerne kan træde ind – eller ud efter behov i kombination med det digitale
  2. Digitale kunderejser kan være fede, men de stiller unuancerede spørgsmål uden dialog. Derfor er sælgeren vigtig, når timing er rigtig – kan de kvalificere, afdække, aktivere og motivere – og måske ligefrem sælge noget. Lidt provokerende tanke, egentligt – at sælge noget ligefrem
  3. Det drejer sig om mennesker og den magi der opstår
  4. Digitalt og analogt sammen – den flotte digitale rejse, hvor mennesket træder ind og hjælper og sparrer – det er lækkerier der giver vækst – og resultater.

 

Du er velkommen til at træde ind en kunderejse herunder, giv os tiden til at skabe tid til din salgsorganisation, til at få flere gode, komplette kunderejser også i samspil med dit digitale set-up.

Dermed kan I træde ind, når leadet er kvalificeret af Valeur og klar til at mødes med jer.

Så har I lukket hullet mellem marketing og salg.

Mange hilsner

Stephen
CCO, Valeur A/S

Bemærk Stephen er i mellemtiden stoppet hos Valeur. Kontakt derfor i stedet vores CEO Rikke Røjgaard herunder.

Har du lyst til at høre mere?

Kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. Det er ganske uforpligtende!

Tlf: 86 92 90 00
Mail: valeur@valeur.dk

Valeur A/S