Udgivet d. 29 november 2023
Vigtigheden af kold kanvas
Sådan mestrer du kold kanvas salg
Kold Kanvas: Struktureret opfølgning, disciplin, og kreativ tilgang
Valeur A/S
skrevet af: Rikke Røjgaard
Jeg kender få, der kan sige ordene ”kold kanvas” uden at lyde trætte og slået på forhånd, men al forretning skabes i kontakten mellem mennesker.
Sælgere foretrækker leads, som er varme eller i det mindste lunkne. Men nogle gange er man nødt til at rulle sin liste ud med navne og numre og starte fra en ende af.
Det kan være, når du har drømmevirksomheder i din målgruppe, som ikke har reageret på din marketing. Det kan også være, at din målgruppe er meget bred og svær at blive klog på gennem marketing.
Når man laver kold kanvassalg, er det til gengæld let at skille sig ud. Når man har værktøjerne, følger der automatiske fordele med: Man bliver afslappet i stedet for angst. Og man indser, at man er langt foran konkurrenterne, også på motivation.
Den viden er rar at have, når man skal vente længe på positiv respons. For så ved man, at der går endnu længere tid for de andre.
6 nøglehuller
Når vi taler kold kanvassalg, er der visse egenskaber og færdigheder, der kan gøre forskellen mellem succes og fiasko. Her er de vigtigste:
- Struktur på opfølgningen: En systematisk opfølgningsproces er afgørende. Det handler om at forblive proaktiv og vedholdende uden at virke påtrængende. Planlæg dine opfølgningsaktiviteter omhyggeligt, så du kan tilpasse din opfølgning på kundens reaktion.
- Disciplin og udholdenhed: At arbejde med kold kanvas kræver en høj grad af disciplin og udholdenhed. At håndtere afvisninger og fortsætte med samme entusiasme kræver mentalt styrke og en vilje til at lære og forbedre sig konstant.
- Positivt mindset: En positiv tankegang er afgørende. Mens der vil være udfordringer og fiaskoer undervejs, er det vigtigt at holde fokus på de succeser, du opnår. Fejr selv de mindste fremskridt og brug dem som brændstof til at drive dig fremad.
- Kreativitet og tilpasningsevne: Hver kunde er unik, og det kræver fantasi og fleksibilitet at finde den rette tilgang for hver enkelt. Tænk ud af boksen, og vær villig til at justere din tilgang for at imødekomme forskellige kunders behov.
- Stærke kommunikationsfærdigheder: Evnen til at skabe tillid og vække nysgerrighed hos kunden er ofte afgørende for, at du får fastholdt interessen. Her skal du huske at lytte til kundens behov, før du byder ind med din løsning. Og du skal formidle værdien af dit produkt, før du går i detaljer med det.
- Realisme og tålmodighed: Når du ved, at kunderejsen sjældent er et ’one big step’, men ofte en længere proces, bør du huske, at første step ofte ”kun” er at blive klogere på kunden, andet step at få et møde med den rigtige beslutningstager osv.
Når vi kombinerer disse egenskaber og færdigheder, har vi en solid platform at bygge stærke og vedvarende kundeforhold på.
Vi har også en solid platform at præsentere en positiv business case på.
Så kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan du kan realisere dit fulde potentiale af dit kanvassalg.
Lyder det interessant?
Kontakt CEO Rikke Røjgaard for at høre nærmere. Det er ganske uforpligtende!
Valeur A/S
0 Comments