Udgivet d. 6 november 2024
Kold kanvas er bare kunder, du ikke har mødt endnu
En uundværlig del af vækststrategien
Kold kanvas er bare kunder, du ikke har mødt endnu
Valeur A/S
Kold kanvas er bare kunder, du ikke har mødt endnu
Mange salgschefer og direktører kender udfordringen: Kold kanvas bliver ofte nedprioriteret af deres salgsorganisation, hvilket resulterer i ineffektiv brug af salgsressourcer og så vælter den langsigtede strategi.
Men kold kanvas er en uundværlig del af vækststrategien – uden kold kanvas, ingen nye kunder. Der mangler simpelthen et led mellem salg og marketing, der kun bliver målt på opfølgning af kold kanvas.
Det giver de kundeansvarlige mulighed for at fokusere på at levere værdi til kunderne og nå deres salgsmål.
Højkonjunktur og Lavkonjunktur: Skiftende Salgsstrategier
Vi har haft en periode med højkonjunktur, hvor kunderne langt hen ad vejen er kommet “af sig selv”. Nu er vi til gengæld i en periode med lavkonjunktur, hvor kunderne passer på pengene, konkurrencen er større, og proaktivt og opsøgende salg igen er blevet en stor del af sælgerens rolle.
Det lige netop nu, det er allermest vigtigt at prioritere kold kanvas for at sikre langsigtet succes.
De tre hyppigste undskyldninger for manglende prioritering af kold kanvas
- Ingen Deadline: Kold kanvas har ingen fast deadline, hvilket ofte fører til, at eksisterende kunder og interne opgaver prioriteres højere.
- Svær Start: Sælgere motiveres af at pleje eksisterende relationer, mens motivationen for at starte nye, kolde relationer er lavere.
- Krav til Vedholdenhed: Opsøgende salgsarbejde kræver vedholdenhed, høj professionalisme og en struktureret proces. Det kan tage flere opkald og mails at skabe en dialog med et koldt emne, hvilket kan være demotiverende.
Effektiv salgsstrategi kræver et tæt samarbejde mellem salg og marketing. Uden opfølgning på leads fra marketingindsatsen mister salgsafdelingen værdifulde muligheder. Hos Valeur ser vi ofte, at der ikke bliver fulgt op på de leads, der kommer ind via marketing automation. For at inbound-strategier skal lykkes, er den menneskelige faktor afgørende.
Kortsigtede content-strategier uden opfølgning er ineffektive og nogle gange endda ligefrem skadelige for virksomhedens omdømme.
Der mangler et ben på skamlen…
Valeurs medarbejdere er specialiseret i at fylde hullet mellem marketing og salg, så man får mest muligt ud af deres respektive indsatser.
For hvad nytter det at stå med hundredevis af leads, hvis salg allerede har travlt med de etablerede kunderelationer? Hvorfor skulle salg bruge tid på kold, ukendt kanvas, hvis de allerede er på fornavn med et varmt lead?
Det skal de selvfølgelig ikke – det skal vi.
Alle leads er gode leads her
Vi etablerer møder og opbygger salgspipelinen med de leads, marketing leverer, så jeres salgsafdeling kan fokusere på det, de brænder for: at være ude hos kunderne, rådgive, lukke salget og sikre, at kunderne får den bedst mulige løsning.
Kontakt os, og lad os samarbejde om jeres langsigtede strategi.

Mette Hein Saugmann

Stephen Hjortnæs
Har du lyst til at høre mere?
Kontakt os for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. Det er ganske uforpligtende!
Valeur A/S