
Eksperter i at åbne det tyske marked
Valeur har en god forankring på både det danske og det tyske marked. Vores Tysklandsteam repræsenterer over 25 års erfaring med at bringe virksomheder sammen over grænsen.
Effektiv døråbner til tyske virksomheder
Processen for denne metode kender de fleste, en besøgende udfylder en formular med navn og e-mail adresse, og trykker på ”subscribe”. Derefter bliver deres navn, e-mail, IP-adresse og tidspunkt for deres samtykke lagret som persondata. Single opt-in bliver ofte brugt når virksomheder ønsker at deres mailingliste får et boost i vækst.
Gennem de seneste år har vi oplevet en stærk stigning i danske virksomheders interesse for at etablere strategiske alliancer og få gang i salget syd for grænsen. Senest har vi gennemført projekter for bl.a. Hans Følsgaard A/S og VARO Specialmaskiner A/S. Sidstnævnte testede i 2015 et par nye produkter på det tyske marked, så salgsindsatsen blev effektiviseret: “Valeur er rigtig gode til at finde ind i de tætte labyrinter og åbne døre for vores sælgere. Det har givet os et meget bedre udgangspunkt for at skabe succes i Tyskland”, fortæller Anne Gram-Skjoldager, International Marketing Assistant i VARO.
Valeur får tingene til at ske
Når en virksomhed bruger tid og ressourcer på detaljerede markedsundersøgelser, er det afgørende for succesen, at analysen og strategien bliver fulgt op i salgsleddet. Desværre er det ikke altid tilfældet. Manglende sprogkundskaber, tidspres og kulturforskelle medvirker til at bremse sælgerne. En stor del af disse indledende øvelser kan springes over via et samarbejde med Valeur.
“Vi kender markedet og er godt klædt på til at sparre og rådgive. Samtidig er vi det eksekverende led, der fører strategien ud i livet. Vi får ganske enkelt tingene til at ske”, siger Klaus Leffers, Direktør & Partner i Valeur. Hver kunde og hver opgave er individuel, og som regel starter et projekt med et opstartsmøde, hvor positionering, budskaber, segmenter m.m. diskuteres grundigt. På baggrund heraf udarbejder Valeur et præcist forslag til salgsindsatsen, og der udbygges og tilpasses løbende via en dialog mellem de involverede parter.
Stor bredde på kunder og opgaver
Gennem de seneste år er der kommet en markant branchemæssig spredning på de danske kunder, der søger Valeurs hjælp til at komme ind i Tyskland. I dag spænder feltet lige fra cloud-baserede softwareløsninger til tung industri. Og det kræver erfarne konsulenter, som kender markedet, taler sproget og er i stand til at prioritere indgangsvinklen i forhold til det aktuelle produkt. Er Tyskland foran eller bagefter på det relevante produktområde? Hvordan er konkurrencen? Hvilken delstat er bedst egnet til en blød opstart? Og hvem skal man tage fat i?
Omfattende viden og erfaring samlet i et Tysklandsteam
Valeurs Tysklandsteam er sammensat af erfarne konsulenter med stor viden omkring de formelle, kulturelle og praktiske forhold på det tyske marked. De taler sproget flydende, forstår mentaliteten og ved hvilke knapper, der skal trykkes på – og hvor hårdt, der kan trykkes. Valeurs Tysklandskonsulent, Ole Wachmann, har eksempelvis mange års erfaring fra fødevareindustrien med salg til Tyskland:
“Der er en helt anden formel og stram kultur i de tyske virksomheder, og man skal kende procedurerne for at kunne trænge igennem. Det kræver en veltilrettelagt strategi og en stor tålmodighed. Som regel er der flere lag, der skal bearbejdes, og flere formaliteter, der skal overholdes. Men gevinsten er så også tilsvarende større og relationerne ofte mere langsigtede end herhjemme.”
Stærkt engagement i dansk-tyske netværk
Tyske virksomheder har for længst etableret sig i Danmark, og hos Valeur arbejder vi bl.a. for Bürkert Contromatic A/S, E.ON Danmark A/S, Hørkram Foodservice A/S & GRENKE. Selv om den modsatrettede eksport traditionelt har haft lidt sværere vilkår, er det i dag ikke kun teknik til produktionsvirksomheder, der krydser grænsen, men et meget bredt spekter af varer og ydelser.
Kravene til at læse og drage nytte af udviklingen kræver en stadig bredere viden og kontaktflade, og den er Valeur med til at opbygge via vores brede netværk. Et centralt led her er medlemskabet af Dansk-Tysk Handelskammer: “Organisationen er stærkt funderet i det dansk-tyske handelsmiljø, og en uvurderlig kilde til informationer og kontakter på dette felt“, forklarer Klaus Leffers. “Via medlemskabet bliver det betydeligt nemmere at indhente up-to-date viden og indgå strategiske alliancer, som kan bidrage til at skærpe vores kompetencer og ydelser.”
Har du planer om at intensivere indsatsen for at skaffe kvalificerede salgsmøder på det tyske marked?
Kontakt en af vores salgsansvarlige for Tyskland til en uforpligtende snak.