Det tyske marked byder på mange muligheder 

Hvordan håndterer man udvidelsen til Tyskland? Og hvilke faktorer skal danske virksomheder være opmærksomme på for at udnytte det fulde potentiale syd for grænsen?

Disse spørgsmål og mange flere blev den 12. april debatteret af Klaus Valeur Leffers, adm. direktør ved Valeur A/S, Maria Bæk Andersen, Senior Consultant ved Mercuri Urval og Mette-Kathrine Kundby-Nielsen, CEO ved DEinternational Denmark, samt 20 aktive deltagere, som var med til at skabe en livlig debat ved at dele ud af deres erfaringer.

 

Glem kompleksiteten og kom i gang 

De tre indlægsholdere var enige om, at danske virksomheder oplever størst succes i Tyskland, når de ikke fokuserer på de mange barrierer, men derimod de mange muligheder. Det er selvfølgelig vigtigt at have gjort sig nogle tanker omkring de udfordringer, man kan møde, men indsats og strategi kan tilpasses undervejs. Store og dybe markedsanalyser og flere års forberedelse har ikke den ønskede effekt, og vil blot udskyde det ønskede mål.

”Vi oplever at vores kunder har succes med at starte stille op, og dermed opbygge en tilpasset indsats og strategi. På den måde udvikler virksomheden sig i takt med markedets tendenser og struktur, ” udtaler Klaus Valeur Leffers.

 

Sproget er ikke en stopklods 

Nogle virksomheder ser manglende sprogkundskaber som en stopklods, men der er mange muligheder for at komme uden om denne hindring. Det handler i høj grad om at finde en god samarbejdspartner, som kan tage den indledende kontakt og få skabt et godt grundlag for videre dialog.

Deltagerne var også enige i, at tyske virksomheder ser det som en stor gestus, når man tager den indledende kontakt på tysk. Det giver en stor signalværdi, og derefter er der ingen forventning om, at dialogen fortsætter på tysk.

Derudover ser tyske virksomheder generelt positivt på samhandlen med Danmark, og det er især danskernes fleksibilitet og tilpasningsevne, som er tiltrækkende. Derfor er disse to faktorer en vigtig komponent for at skabe succes i Tyskland.

 

På trods af nedgang i  tysk industri, er der mange muligheder i andre sektorer 

For tiden fylder nedgangen i den tyske industri meget, hvilket har skabt usikkerhed på det tyske marked. Eksperterne kunne dog berolige deltagerne med at forretningspotentialet stadig er stort på trods af nedgang. Det skyldes at niveauet har været så højt, at nedgangen ikke sætter en stopper for nye forretningsmuligheder.

Yderligere har både service-, handels- og byggesektoren opjusteret deres forventninger for fremtiden, hvilket åbner op for mange andre områder på det tyske marked. Valeur oplever især en stor interesse indenfor design, digitalisering og byrumsudviklere.

 

Sammenlagt var dagens oplægsholdere enige i, at Tyskland byder på mange muligheder – Det handler bare om at gribe dem.

Har din virksomhed brug for en strategisk samarbejdspartner med stort kendskab til det tyske marked? Kontakt Valeur for at høre mere om, hvordan vi kan assistere din virksomhed med at finde nye forretningsmuligheder.