Søg
Referencer

JOKA Packaging ApS

"Valeur åbnede markedet for os i Norge og Sverige"

De helt rigtige emnelister, professionel arrangering af salgsmøder og agendaer med reelt indhold var nøglen til at lukke det nordiske marked op for JOKA.

Solid model for etablering af salgsmøder

JOKA er specialister i produktion af alle former for genlukkelige plastposer, og emballageløsningerne skræddersys til mange tusinde kunder overalt i Skandinavien, Holland, Polen, Slovakiet og Baltikum. Det højtudviklede produktionsapparat i Nakskov fremstiller 1 mio. færdige plastikposer i døgnet, og som alle andre produktionsvirksomheder er JOKA altid på udkig efter metoder, der kan optimere omsætningen. "Vi har haft dårlige erfaringer med andre marketingbureauer, som spildte vores tid med useriøse møder, men Valeurs koncept med en fast timepris virkede meget tiltalende", fortæller Morten Juhlsgaard Jepsen, Managing Director hos JOKA. "For dem er det kvaliteten, der tæller. De vil måles på deres resultater, der da også har vist sig at ligge langt over, hvad vi er vant til."

Emnelisten udmønter strategien og sætter kursen

Efter nogle indledende strategimøder primo 2015 fandt JOKA og Valeur frem til, at en øget salgsindsats i Norge og Sverige havde højeste prioritet. Herefter skulle markedet kortlægges i detaljer og indsatsen planlægges ud fra tid og ressourcer: "Vores sælgere skal være ude hos kunderne - det med mødebooking er Valeur langt bedre til", siger Morten Juhlsgaard Jepsen. "De har nogle super professionelle projektledere, der er rigtig gode til at sætte sig ind i vores forretning, analysere segmenter og udtrække optimale emnelister. Vi identificerede både potentielt mersalg til eksisterende kunder og fandt gennem et tæt samarbejde frem til kundeemner i nye områder, fx i olie- og fiskeindustrien i Norge. Her tog Valeur udgangspunkt i vores eksisterende kundekreds og matchede dem med tilsvarende segmenter i deres databaser over de nye områder".

Effektive salgsmøder med høj relevans

For JOKA er det ultimative mål med etablering af salgsmøder, at sælgerne konstant kan arbejde med varme emner og undgå at spilde tiden på transport og formålsløse præsentationer. Når Valeur arrangerer salgsmøder, er der derfor fokus på at få en række faktorer til at gå op i en højere enhed: geografisk afstand til kunden, kundens reelle behov og parathed til leverandørskifte, sælgerens aktivitetsplan osv. "Valeur har været dygtige til at udnytte vores ressourcer optimalt", fastslår Morten Juhlsgaard Jepsen. "Salgsmøderne var linet op på snor på de dage, vores sælgere var i området, og relevansen af møderne var så høj, at vi fik en særdeles fin hitrate på dem. Vi har faktisk ikke oplevet et eneste møde, hvor der ikke var noget i det".

Høj hitrate gav fyldt pipeline

Med en kontant timepris lægger Valeurs model også op til kontant vurdering af resultaterne - og det kan den sagtens bære ifølge Morten Juhlsgaard Jepsen: "Vi har fået identificeret en stor interesse for vores produkter, og fyldt vores pipeline godt op, så vores sælgere bruger mere tid på direkte salg ude hos kunderne. Det havde vi slet ikke kunnet opnå

uden Valeurs professionelle indsats. Resten er op til os selv, og selv om det tager tid at få hentet de store millionordrer hjem, så er der tale om en særdeles fornuftig investering. Vi overvejer da også allerede at udvide samarbejdet og salgsindsatsen til England og Tyskland."

Direkte salg helt uden møde

Når Valeur ringer for en samarbejdspartner præsenterer konsulenten sig altid som medarbejder i dennes virksomhed. Det sænker kundens forsvarsparader, styrker dialogen og hæver hitraten. Nogle gange virker det tilmed så effektivt, at man helt kan springe de indledende salgsmøder over. Det oplevede JOKA fx, da en helt ny kunde ringede for at lægge en større ordre. Her havde Valeurs konsulent via den første telefonsamtale og en opfølgende e-mail - med opfordring til at kontakte JOKA's sælger - allerede afsluttet salgsprocessen med succes. Mere effektivt kan mødebooking næppe være.

 

FAKTA

JOKA's fordele ved samarbejde med Valeur:

  • Strategisk udvikling og sparring
  • Identificering af nye indsatsområder og kundesegmenter i Norden
  • Optimal udnyttelse af sælgernes tid
  • Kontinuerligt fokus på møder med nye kunder
  • Mulighed for at skalere indsats og resultat
  • Gensidig tillid og tætte samarbejdsrelationer

Resultater af mødebooking:

  • Høj hitrate på salgsmøder
  • Pipeline fyldt op med nye, varme kundeemner
  • Markant bedre kendskab til det norske og svenske marked
  • Et velfungerende koncept, der nemt kan overføres til andre markeder
  • Nem indtagelse af nye markeder med begrænsede ressourcer
  • Skærpelse af den overordnede struktur og planlægning af salget
  • Optimering af sælgernes tid og effektivitet med 2-3 møder med nye kundeemner om ugen
  • Toptunet logistik med minimering af transport og tidsforbrug pr. møde

Om JOKA Packaging ApS

JOKA er en 100 % danskejet virksomhed med 5.000 kvm fabriksanlæg i Nakskov samt salgskontorer i Holte og Stockholm. Virksomheden har gennem mere end 50 år fremstillet plastikposer og pakkeløsninger til alle formål, og er bl.a. kendt for at opfinde de såkaldte zip-poser (Minigrip® lynlåsposer).

Managing Director hos JOKA:
Morten Juhlsgaard Jepsen
JOKA - Morten

Kontakt Valeur Telemarketing